Spektrum zavaros hallgatók a felsőoktatásban
View/ Open
Metadata
Show full item record
URI
Collections
- Konferenciaközlemények [686]
Abstract
Magyarországon több mint 67000 autizmussal elő személy él. Ez egy regisztrált
adat, így ezen felül valószínűleg vannak még többen is, csak náluk nem történt
meg a tünetek felismerése. Az elmúlt 4 évben 15 %-al nőtt a regisztráltak száma,
ami egy nagyon nagy ugrás az előtte levő időszakhoz képes. Az autizmus egy
speciális spektrumzavar, mely egy széles skálán mozog. Az alsó 20 százalék
súlyos tűneteket párosít más mentális vagy fizikális jellemzők mellé. A Kandó
Kálmán Villamosmérnöki Karra érkező diákok is egyre nagyobb számban
mutatnak enyhe vagy súlyos autisztikus tüneteket. Sajnos nagyrészük abbahagyja
a képzésünk, mivel sem a szociális dolgokat, sem pedig az oktatási formát nem
tudják nagytöbbségben teljesíteni. Nemzetközi viszonylatban más országok már
elkezdtek ezzel a témakörrel foglalkozni, miszerint hogyan lehetne őket
különböző alternatívákkal, de bevonni a felsőoktatási intézményekbe, ezzel is
lehetőséget adni nekik, hogy később munkát tudjanak vállalni, és a családjuktól
függetlenek tudjanak lenni. [1] A gondolkodásmódjuk nagyon egyedi. Cél- és
feladatorientáltan tudnak csak tudást elsajátítani, mindezt egy adott ritmusban.
Szabályszerint, monoton módon élik a mindennapjaikat. Ütemszerűen mozognak,
beszélnek, érkeznek az órákra, pakolnak ki a táskájukból és a megszokott helyeket
preferálják. Az előadásaink, laboratóriumaink és gyakorlataink tematikája nem
kedvez számukra. Ennek csak egy része az, hogy sokan vannak egy előadásóban,
ami őket frusztrálja sok esetben, ha olyan helyre ülnek, ahol folyamatosan ezzel
szembesülnek. A másik része pedig az, hogy mi az előadás jegyzeteinktől kezdve
a mérési útmutatókig majdnem mindent folyamatában oktatunk. Nem a céltől
visszafelé haladva állítjuk elő a diasorokat például. A magyarországi hallgatói
létszám csökkenése miatt annak érdékében, hogy fenn tudjuk magunkat tartani a
következő sok évben is, jó lehetőség lenne azon felül, hogy egy társadalmi
„problémával” foglalkozunk, hogy őket, egy új célcsoportot is megcímzünk a
felvételinél. Kialakíthatunk egy olyan mintatantervet, mely minden más
hallgatónk számára ideális, de az autizmussal élők képesek teljesíteni az
elvártakat. Jó mérnökök lehetnek, és mivel a villamosmérnöki pálya is egy
hiányszakma mint sok minden más, ezzel is segíteni tudnánk a társadalmi
terhelést.
- Title
- Spektrum zavaros hallgatók a felsőoktatásban
- Author
- Rákóczi, Barbara Mónika
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-date-issued
- 2024
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights-access
- Open access
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-other-conferenceTitle
- XXXIX. Kandó Konferencia
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-language
- hu
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-description-version
- Kiadói változat
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-other-containerTitle
- XXXIX. Kandó Konferencia 2023 Kiadvány kötet
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-other-containerPeriodicalYear
- 2024
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-other-containerIdentifierIsbn
- 978-963-449-357-0
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type-type
- Konferenciaközlemény
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-subject-area
- Műszaki tudományok - villamosmérnöki tudományok
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publisher-university
- Óbudai Egyetem