Óbudai Egyetem Digitális Archívum
    • magyar
    • English
  • magyar 
    • magyar
    • English
  • Bejelentkezés
Megtekintés 
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Towards an Explainable Multi-Target Regression, for Wear and Friction Prediction for Brake Pad Materials

Thumbnail
Megtekintés/Megnyitás
Sellami_Rekik_BenNjemma_Elleuch_151.pdf (570.0KB)
Metaadat
Teljes megjelenítés
Link a dokumentumra való hivatkozáshoz:
http://hdl.handle.net/20.500.14044/32342
Gyűjtemény
  • Acta Polytechnica Hungarica [175]
Absztrakt
The primary objective of this study is to create an effective multi-target regression model able to predict friction coefficient and wear rate, which are critical parameters for the tribological performance of brake systems. Two models, namely Random Forest (RF) and eXtreme Gradient Boosting (XG), were evaluated using performance metrics such as mean squared error, mean absolute error, and R-squared. In comparing to 1.2, 0.567, 0.59 for RF algorithm, the XG algorithm proves to be the more accurate model with MSE, MAE and R- squared respectively equal to 0.857, 0.4138, 0.756. XG (Extreme Gradient Boosting) outperforms RF (Random Forest) in terms of predictive accuracy in the specified prediction scenario, and the predicted results show good concordance with real values. However, a notable challenge with this model is the lack of interpretability, often referred to as a "black- box." In response to this issue, the study offers a comprehensive explanation, regarding as to how the XG model learns. Shapely Additive explanation model demonstrates that sliding speed is the most influential factor, positively affecting friction coefficient and wear rate of brake pad materials. In summary, the study contributes to the development of a machine learning model, that is accurate and explainable for the prediction of tribological performance in the field of brake pad materials.
Cím és alcím
Towards an Explainable Multi-Target Regression, for Wear and Friction Prediction for Brake Pad Materials
Szerző
Sellami, Amira
Rekik, Mouna
Njima, Chakib Ben
Elleuch, Riadh
Megjelenés ideje
2024
Hozzáférés szintje
Open access
ISSN, e-ISSN
1785-8860
Nyelv
en
Terjedelem
20 p.
Tárgyszó
extreme gradient boosting, multitarget regression, random forest, tribological performance, brake pad materials
Változat
Kiadói változat
Egyéb azonosítók
DOI: 10.12700/APH.21.11.2024.11.9
A cikket/könyvrészletet tartalmazó dokumentum címe
Acta Polytechnica Hungarica
A forrás folyóirat éve
2024
A forrás folyóirat évfolyama
21. évf.
A forrás folyóirat száma
11. sz.
Műfaj
Tudományos cikk
Tudományterület
Műszaki tudományok - anyagtudományok és technológiák
Egyetem
Óbudai Egyetem

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV
 

 

Böngészés

A teljes DSpace-benKategóriák és gyűjteményekMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszóA gyűjteménybenMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszó

Személyes felhasználói fiók

BejelentkezésRegisztráció

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV