Óbudai Egyetem Digitális Archívum
    • magyar
    • English
  • magyar 
    • magyar
    • English
  • Bejelentkezés
Megtekintés 
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A Comprehensive Study on Cybersecurity Awareness: Adaptation and Validation of a Questionnaire in Hungarian Higher Technical Education

Thumbnail
Megtekintés/Megnyitás
ModneTakacs_Pogatsnik_150.pdf (553.4KB)
Metaadat
Teljes megjelenítés
Link a dokumentumra való hivatkozáshoz:
http://hdl.handle.net/20.500.14044/32525
Gyűjtemény
  • Acta Polytechnica Hungarica [98]
Absztrakt
Background: Cybersecurity is an extremely important topic in the 21 st Century, especially for students in education. It is essential for career development in technical higher education to know how to defend against digital threats and cyberattacks effectively. Education may enhance digital literacy and security awareness. To measure the success of this development it is essential to have a reliable measurement tool. Objective: This study aims to develop a Hungarian adaptation of the Cybersecurity attitude survey (CS-C), to test the psychometric properties of the survey among students of technical higher education institutions and to analyze the results. Method: The 25-item questionnaire measures cyberawareness on a 5-point Likert scale. A pilot study with 35 participants, who were retested after a few weeks, was conducted in the first round. For a more comprehensive analysis, N=398 participants in higher technical education were included in the second phase of the study. Results: The results of the psychometric analyses demonstrated the internal reliability and validity of the CS-C-H questionnaire and confirmed that it is reliable ( α =.858) in its application and interpretation along dimensions of cyberspace-related attitudes, especially among students in education. Respondents' cybersecurity awareness is at an acceptable level, but question-specific differences between groups can be found. Further research into the factors that influence the development of attitudes is, therefore, worthwhile. Conclusion: The use of this diagnostic tool among Hungarian students is justified based on the results of the study.
Cím és alcím
A Comprehensive Study on Cybersecurity Awareness: Adaptation and Validation of a Questionnaire in Hungarian Higher Technical Education
Szerző
Módné Takács, Judit
Pogátsnik, Monika
Megjelenés ideje
2024
Hozzáférés szintje
Open access
ISSN, e-ISSN
1785-8860
Nyelv
en
Terjedelem
20 p.
Tárgyszó
cybersecurity awareness measurement, adaptation, validation, engineering, higher education
Változat
Kiadói változat
Egyéb azonosítók
DOI: 10.12700/APH.21.10.2024.10.32
A cikket/könyvrészletet tartalmazó dokumentum címe
Acta Polytechnica Hungarica
A forrás folyóirat éve
2024
A forrás folyóirat évfolyama
21. évf.
A forrás folyóirat száma
10. sz.
Műfaj
Tudományos cikk
Tudományterület
Társadalomtudományok - multidiszciplináris társadalomtudományok
Egyetem
Óbudai Egyetem

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV
 

 

Böngészés

A teljes DSpace-benKategóriák és gyűjteményekMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszóA gyűjteménybenMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszó

Személyes felhasználói fiók

BejelentkezésRegisztráció

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV