Óbudai Egyetem Digitális Archívum
    • magyar
    • English
  • magyar 
    • magyar
    • English
  • Bejelentkezés
Megtekintés 
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estimation of Vertical Forces and Track Degradation Considering, Wheel-Rail Interaction, Railway Traffic Severity and Seasonal Conditions

Thumbnail
Megtekintés/Megnyitás
Matijosius_Kilikevicius_Vaiciunas_Bureika_Steisunas_Marinkovic_156.pdf (754.1KB)
Metaadat
Teljes megjelenítés
Link a dokumentumra való hivatkozáshoz:
http://hdl.handle.net/20.500.14044/32038
Gyűjtemény
  • Acta Polytechnica Hungarica [199]
Absztrakt
Investigation of train speed, axle load and environmental conditions impact on the vertical forces that are exerted on railway tracks is an actual railway track condition monitoring issue. Authors studied this problem by focusing on the dynamic interaction between the wheels and rails. The researchers considered how seasonal temperature variations, track irregularities and rail vehicle weight influence force distribution, potentially leading to the rail degradation and safety risks. Using both experimental data and advanced diagnostic tools, such as optical sensors and correlation analysis, measured vertical forces across varying conditions, including different speeds (30-80 km/h) and axle loads, under summer and winter conditions, are made. The summer time results revealed that higher train speeds, especially with loaded wagons, caused significant increases in dynamic vertical forces (up to160 kN). In winter, the snow and ice accumulation on rails contribute to track irregularities and noticeably influence the force variability, particularly at higher speeds. This comprehensive analysis provides valuable insights for optimizing railway infrastructure management, particularly in adjusting for seasonal and train operational circumstances. It is concluded that advanced monitoring of vertical forces and rail conditions, along with purposive maintenance strategies, is essential for reducing rail track degradation and ensuring essential safety train operations.
Cím és alcím
Estimation of Vertical Forces and Track Degradation Considering, Wheel-Rail Interaction, Railway Traffic Severity and Seasonal Conditions
Szerző
Matijošius, Jonas
Kilikevičius, Artūras
Vaičiūnas, Gediminas
Bureika, Gintautas
Steišūnas, Stasys
Marinkovic, Dragan
Megjelenés ideje
2025
Hozzáférés szintje
Open access
ISSN, e-ISSN
1785-8860
Nyelv
en
Terjedelem
22 p.
Tárgyszó
rail transport, eheel-rail interactioN, vertical forceN, train speed, rail degradation, seasonal effects
Változat
Kiadói változat
Egyéb azonosítók
DOI: 10.12700/APH.22.4.2025.4.17
A cikket/könyvrészletet tartalmazó dokumentum címe
Acta Polytechnica Hungarica
A forrás folyóirat éve
2025
A forrás folyóirat évfolyama
22. évf.
A forrás folyóirat száma
4. sz.
Műfaj
Tudományos cikk
Tudományterület
Műszaki tudományok - közlekedéstudományok
Egyetem
Óbudai Egyetem

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV
 

 

Böngészés

A teljes DSpace-benKategóriák és gyűjteményekMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszóA gyűjteménybenMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszó

Személyes felhasználói fiók

BejelentkezésRegisztráció

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV