Lítium-ion akkumulátor cellák stressztesztelése magas töltőárammal
Matusz-Kalász, Dávid
Bodnár, István
Jenyó, Tamás
2024-08-15T10:51:16Z
2024-08-15T10:51:16Z
2024
http://hdl.handle.net/20.500.14044/25755
Az utóbbi években az elektromos mobilitás világszerte egyre népszerűbb lett. Az
elektromos járművek egyik veszélyforrása az energiatárolásra szolgáló lítium ion
akkumulátor cellák. Ahogy a forgalomba hozott járművek száma nő, azzal egyenes
arányban nő a kiégett járművek száma is. A cellák gyakran égnek ki közúti baleset, spontán
cellazárlat, vagy akár a gépjármű feltöltése során. A kutatás Battery Management System
(BMS) esetleges meghibásodása során a töltőáram megugrását és a megengedett érték
jelentős túllépése esetében tapasztalható folyamatokat vizsgáltuk meg egyaránt új és
használt cellák esetében. A töltőáram mértéke 5-30 A között változott. A vizsgálatok során
azt tapasztaltuk, hogy a már használt cellák sokkal érzékenyebbek a töltőáram
megugrására, mint az új cellák. A kísérleteket során megfigyelhető robbanásokat és
lángcsóvákat normál kamerával dokumentáltuk, de a hőmérsékleteket hőkamerával is
figyeltük. Számos alkalommal az alkalmazott készülék által maximálisan érzékelhető 400°C
fölé emelkedett a kiégett akkumulátorok hőmérséklete
hu_HU
dc.format
PDF
hu_HU
hu
hu_HU
Lítium-ion akkumulátor cellák stressztesztelése magas töltőárammal
hu_HU
Open access
hu_HU
Óbudai Egyetem
hu_HU
2023. november 9-10.
hu_HU
Budapest
hu_HU
Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar
hu_HU
Óbudai Egyetem
hu_HU
Műszaki tudományok - anyagtudományok és technológiák