Óbudai Egyetem Digitális Archívum
    • magyar
    • English
  • magyar 
    • magyar
    • English
  • Bejelentkezés
Megtekintés 
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dynamic Modeling and Optimization of Permanent Magnet Synchronous Electrical Machine Propulsion Powertrain at Different Modeling Levels

Thumbnail
Megtekintés/Megnyitás
Ghareeb_Babangida_Szemes_155.pdf (1.180MB)
Metaadat
Teljes megjelenítés
Link a dokumentumra való hivatkozáshoz:
http://hdl.handle.net/20.500.14044/32103
Gyűjtemény
  • Acta Polytechnica Hungarica [186]
Absztrakt
Electric vehicles (EVs) have emerged as a compelling solution to mitigate environmental concerns and meet the growing demand for energy-efficient transportation systems. The careful selection of the electric motor is critical in determining the overall performance of the EV. This paper uses an EV from the University of Debrecen as a reference to comprehensively study the feasibility of using a permanent magnet brushless direct current (PMBLDC) motor in the vehicle. The optimal performance of the overall powertrain is realized based on a proportional integral and derivative (PID) controller. The advanced nonlinear dynamics of the system make the performance of the control algorithm unrealistic. The PID is optimized based on a genetic algorithm (GA-PID) to address this limitation and achieve optimal performance. The integral performance indices are used as a fitness value for the optimization problem. However, MATLAB/Simulink/Simscape is used to comprehensively investigate and compare the simplified and advanced models of a three- phase, four-pole, Y-connected PMBLDC motor in the EV application. The simulation results indicate that the proposed electrical machine is promising in EVs, achieving 90.90 % energy efficiency, thereby decreasing the energy consumption by 11.12 % compared to the measured real-world results. This research contributes significantly to energy efficiency, power efficiency, and thermal performance, offering invaluable insights into the optimal selection and modeling of PMBLDC motors at varying complexity levels in EVs. Ultimately, this study steers the industry towards a more sustainable and environmentally conscious trajectory.
Cím és alcím
Dynamic Modeling and Optimization of Permanent Magnet Synchronous Electrical Machine Propulsion Powertrain at Different Modeling Levels
Szerző
Ghareeb, Abdullah Waheeb Jaffer Omer
Babangida, Aminu
Szemes, Péter Tamás
Megjelenés ideje
2025
Hozzáférés szintje
Open access
ISSN, e-ISSN
1785-8860
Nyelv
en
Terjedelem
23 p.
Tárgyszó
advanced powertrain, EVs, genetic algorithm, PID, PMBLDC Motor
Változat
Kiadói változat
Egyéb azonosítók
DOI: 10.12700/APH.22.3.2025.3.3
A cikket/könyvrészletet tartalmazó dokumentum címe
Acta Polytechnica Hungarica
A forrás folyóirat éve
2025
A forrás folyóirat évfolyama
22. évf.
A forrás folyóirat száma
3. sz.
Műfaj
Tudományos cikk
Tudományterület
Műszaki tudományok - multidiszciplináris műszaki tudományok
Egyetem
Óbudai Egyetem

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV
 

 

Böngészés

A teljes DSpace-benKategóriák és gyűjteményekMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszóA gyűjteménybenMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszó

Személyes felhasználói fiók

BejelentkezésRegisztráció

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV