Óbudai Egyetem Digitális Archívum
    • magyar
    • English
  • magyar 
    • magyar
    • English
  • Bejelentkezés
Megtekintés 
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Robust and Optimal Control Design for Vehicle Suspension System

Thumbnail
Megtekintés/Megnyitás
AdamuModibbo_Babangida_Szemes_157.pdf (863.9KB)
Metaadat
Teljes megjelenítés
Link a dokumentumra való hivatkozáshoz:
http://hdl.handle.net/20.500.14044/32045
Gyűjtemény
  • Acta Polytechnica Hungarica [186]
Absztrakt
Developing a reliable control algorithm for a mechatronic suspension can be tricky because of the nonlinear nature of the system and the necessity to achieve a good trade-off between the requirements of road handling ability and the comfort of passengers. This paper assesses the performance of two control methods, the H-Infinity (H ∞) and linear quadratic regulator (LQR), applied to an active suspension system. This suspension system uses sensors and actuators in addition to the springs and dampers of the traditional suspension system. It combines software, electrical, and mechanical parts to improve the car handling and convenience of passengers on the road. A quarterly car automotive suspension model consisting of 2 degrees of freedom (2 DOF) is proposed as the case study. The suspension deviation, wheel displacement, and upward acceleration of the car frame are the performance parameters considered in this research. The aim is to strike a perfect balance while achieving minimum readings of car chassis acceleration and wheel deflection demonstrated by each controller when steady state error approaches zero from the suspension response. The body acceleration and wheel deflection affect the passenger comfort and road handling, respectively. Time-based simulation is carried out in MATLAB/Simulink environment to verify the effectiveness of the proposed control mechanisms. The results of the simulation demonstrate the effectiveness and robustness of the proposed control schemes.
Cím és alcím
Robust and Optimal Control Design for Vehicle Suspension System
Szerző
Modibbo, Muazu Adamu
Babangida, Aminu
Szemes, Péter Tamás
Megjelenés ideje
2025
Hozzáférés szintje
Open access
ISSN, e-ISSN
1785-8860
Nyelv
en
Terjedelem
18 p.
Tárgyszó
H-Infinity, LQR, MATLAB/Simulink, PID, suspension system
Változat
Kiadói változat
Egyéb azonosítók
DOI: 10.12700/APH.22.5.2025.5.6
A cikket/könyvrészletet tartalmazó dokumentum címe
Acta Polytechnica Hungarica
A forrás folyóirat éve
2025
A forrás folyóirat évfolyama
22. évf.
A forrás folyóirat száma
5. sz.
Műfaj
Tudományos cikk
Tudományterület
Műszaki tudományok - közlekedés- és járműtudományok
Egyetem
Óbudai Egyetem

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV
 

 

Böngészés

A teljes DSpace-benKategóriák és gyűjteményekMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszóA gyűjteménybenMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszó

Személyes felhasználói fiók

BejelentkezésRegisztráció

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV