Óbudai Egyetem Digitális Archívum
    • magyar
    • English
  • magyar 
    • magyar
    • English
  • Bejelentkezés
Megtekintés 
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Effects of Display Devices on Locating Sound Sources in Virtual Environments

Thumbnail
Megtekintés/Megnyitás
Guzsvinecz_158.pdf (398.2KB)
Metaadat
Teljes megjelenítés
Link a dokumentumra való hivatkozáshoz:
http://hdl.handle.net/20.500.14044/31993
Gyűjtemény
  • Acta Polytechnica Hungarica [200]
Absztrakt
Sound localization plays a crucial role in both real and virtual environments, particularly for effective navigation. Naturally, this ability can be affected by various factors. To understand how it is influenced, the sound localization skills of 110 students were measured within a virtual environment. Two versions of this virtual space were created, and all students used both. The desktop display version was used first, then the Gear VR version was used afterward. A Sony PlayStationTM Platinum Wireless headset was used on both versions. The results were grouped and examined by various human characteristics and display devices. According to the results, the following conclusions can be made: gender influenced sound localization, since males outperformed females using the desktop display, but not with the Gear VR. This was due to significant accuracy improvements for females with the mentioned head-mounted display. Previous virtual reality experience improved accuracy and speed with the Gear VR. The proportions of incorrect localizations differed significantly between the two versions, indicating that the immersion level affects them. These results can affect the design and implementation processes of future virtual reality experiences, in several fields of research and entertainment.
Cím és alcím
The Effects of Display Devices on Locating Sound Sources in Virtual Environments
Szerző
Guzsvinecz, Tibor
Megjelenés ideje
2025
Hozzáférés szintje
Open access
ISSN, e-ISSN
1785-8860
Nyelv
en
Terjedelem
cognitive skills
Tárgyszó
human-computer interaction, sound, virtual environment, virtual reality
Változat
Kiadói változat
A cikket/könyvrészletet tartalmazó dokumentum címe
Acta Polytechnica Hungarica
A forrás folyóirat éve
2025
A forrás folyóirat évfolyama
22. évf.
A forrás folyóirat száma
6. sz.
Műfaj
Tudományos cikk
Tudományterület
Műszaki tudományok - informatikai tudományok
Egyetem
Óbudai Egyetem

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV
 

 

Böngészés

A teljes DSpace-benKategóriák és gyűjteményekMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszóA gyűjteménybenMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszó

Személyes felhasználói fiók

BejelentkezésRegisztráció

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV