Óbudai Egyetem Digitális Archívum
    • magyar
    • English
  • magyar 
    • magyar
    • English
  • Bejelentkezés
Megtekintés 
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Factors Influencing the Intention to Use Robo- Advisors: A Hungarian Perspective

Thumbnail
Megtekintés/Megnyitás
Molnar_Nagy_Hajdu_159.pdf (491.3KB)
Metaadat
Teljes megjelenítés
Link a dokumentumra való hivatkozáshoz:
http://hdl.handle.net/20.500.14044/31960
Gyűjtemény
  • Acta Polytechnica Hungarica [200]
Absztrakt
This study aims to investigate the factors influencing the intention to use robo- advisors, based on an extended Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model, incorporating trust and perceived risk as new elements, alongside Artificial Intelligence attributes. To test our conceptual model, we conducted a survey in Hungary in 2024, with 249 respondents completing our online questionnaire. The model and hypotheses were evaluated using structural equation modeling (SEM). The results indicate that the intention to use robo-advisors is most significantly influenced by performance expectancy, trust, social influence, and facilitating conditions. Among the AI attributes, perceived intelligence stands out, exerting an indirect effect on the intention to use through the aforementioned factors. A limitation of our study is its’ geographical focus on Hungary, restricting the generalizability of the findings to potential Hungarian users. Additionally, we were unable to investigate actual usage due to the currently low service penetration. Understanding the factors that influence the preference for automated investment management solutions over traditional advisors is essential for marketing managers in fintech companies to devise effective client acquisition and retention strategies. The findings highlight the importance of trust, security, and digital literacy. Addressing these factors is vital for maximizing the benefits and mitigating the risks associated with AI in financial services. The originality lies in its integrated examination of perceived intelligence and anthropomorphism within an extended UTAUT model, uncovering their combined effects on the intention to use robo-advisors.
Cím és alcím
Factors Influencing the Intention to Use Robo- Advisors: A Hungarian Perspective
Szerző
Molnár, László
Nagy, Szabolcs
Hajdú, Noémi
Megjelenés ideje
2025
Hozzáférés szintje
Open access
Nyelv
en
Terjedelem
21 p.
Tárgyszó
robo-advisors, consumer acceptance, intention, echnology adoption, Hungary
Változat
Kiadói változat
Egyéb azonosítók
DOI: 10.12700/APH.22.7.2025.7.14
A cikket/könyvrészletet tartalmazó dokumentum címe
Acta Polytechnica Hungarica
A forrás folyóirat éve
2025
A forrás folyóirat évfolyama
22. évf.
A forrás folyóirat száma
7. sz.
Műfaj
Tudományos cikk
Tudományterület
Műszaki tudományok - multidiszciplináris műszaki tudományok
Egyetem
Óbudai Egyetem

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV
 

 

Böngészés

A teljes DSpace-benKategóriák és gyűjteményekMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszóA gyűjteménybenMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszó

Személyes felhasználói fiók

BejelentkezésRegisztráció

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV