Óbudai Egyetem Digitális Archívum
    • magyar
    • English
  • magyar 
    • magyar
    • English
  • Bejelentkezés
Megtekintés 
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
  •   DSpace kezdőoldal
  • 5. Folyóiratcikkek
  • Acta Polytechnica Hungarica
  • Megtekintés
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Parameter Optimization in Sparse Voxel DAGs for Efficient Geometry Representation of Voxelized 3D Scenes

Thumbnail
Megtekintés/Megnyitás
Mados_Adam_Chovancova_Khorshidiyeh_Poprik_159.pdf (600.0KB)
Metaadat
Teljes megjelenítés
Link a dokumentumra való hivatkozáshoz:
http://hdl.handle.net/20.500.14044/31952
Gyűjtemény
  • Acta Polytechnica Hungarica [200]
Absztrakt
This paper addresses the issue of geometry representation of voxelized three- dimensional scenes, using domain-specific hierarchical data structures, utilizing lossless compression. It discusses the details of the sparse voxel directed acyclic graph hierarchical data structure with implemented child node pointers, including a detailed analysis of its construction. Then, based on this analysis, we discuss the possibilities of adjusting its parameters, in order to optimize it in terms of its binary representation size. In particular, the possibility of using various numbers of child node pointer types and the binary representation lengths of these is considered; this is also related to the different binary representation lengths of the child node mask and the different binary representation lengths and meanings of the constituent header tags. The various settings of the data structure parameters are then tested on three models whose original representation – surface polygonal models – was transformed: each model was voxelized to six different resolutions. The results obtained were also compared with an uncompressed representation of the geometry of the voxelized three-dimensional scene, encoded using a regular three- dimensional grid of one-bit scalar values (1b/vox). Based on these tests, using a 16b child node mask, three different child node pointer lengths (8b, 16b and 32b) and an 8b address word length came out as the best parameter combination of the investigated data structure in terms of data representation compactness. In the tests, a 1.88–3.06-fold data compression rate was achieved with this parameter configuration for the used test models and scene resolutions, compared to the traditional SVDAG structure using 32b pointers. The maximum data compression ratio (1098.3) – compared to the 3D grid of 1b/vox scalar values – was achieved with this parameter setting for a scene resolution of 4096 3 voxels.
Cím és alcím
Parameter Optimization in Sparse Voxel DAGs for Efficient Geometry Representation of Voxelized 3D Scenes
Szerző
Madoš, Branislav
Ádám, Norbert
Chovancová, Eva
Khorshidiyeh, Heidar
Poprík, Peter
Megjelenés ideje
2025
Hozzáférés szintje
Open access
ISSN, e-ISSN
1785-8860
Nyelv
en
Terjedelem
22 p.
Tárgyszó
voxelized three-dimensional scene, geometry of the scene, hierarchical data structure, sparse voxel octrees, parse voxel directed acyclic graphs, ommon subtree merge, frequency-based compaction
Változat
Kiadói változat
Egyéb azonosítók
DOI: 10.12700/APH.22.7.2025.7.11
A cikket/könyvrészletet tartalmazó dokumentum címe
Acta Polytechnica Hungarica
A forrás folyóirat éve
2025
A forrás folyóirat évfolyama
22. évf.
A forrás folyóirat száma
7. sz.
Műfaj
Tudományos cikk
Tudományterület
Műszaki tudományok - multidiszciplináris műszaki tudományok
Egyetem
Óbudai Egyetem

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV
 

 

Böngészés

A teljes DSpace-benKategóriák és gyűjteményekMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszóA gyűjteménybenMegjelenés dátumaSzerzőCímTárgyszó

Személyes felhasználói fiók

BejelentkezésRegisztráció

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kapcsolat | Visszajelzés
Theme by 
Atmire NV