Alacsony ütközési sebességre optimalizált többtagú crashbox szerkezet
View/ Open
Metadata
Show full item record
URI
Collections
Abstract
Az egyik leggyakoribb ütközés a ráfutásos
baleset, amely első
sorban a zsúfolt belvárosi és bevezet
ő
szakaszokon történik.
Ezek legtöbbször alacsony sebesség
ű
ütközések, viszont olyan személyi sérüléseket
is okozhat a járm
ű
ben utazókban, hogy
azok akár hosszútávú egészségkárosodáshoz is vezethetnek. Hatékonyabb ütközési
energia abszorpcióval növelhetjük a járm
űben utazók biztonságát. Jelen tanulmány
egy olyan lökhárító rendszerekben és aláfutásgátló rendszerekben alkalmazható optimalizált többtagú crashbox (gyűrődőelem) konstrukcióját és alkalmazási lehet
őségét mutatja be. A konstrukció abszorber
töltettel (pl. fémhab) integrált, és deformá-
ciós áttétel megvalósítására alkalmas. A
több tagú kialakításnak köszönhet
ő
en a hagyományos vékonyfalú szerkezetekre jellemz
ő
gy
ű
r
ő
dési csúcser
ő
jelent
ő
sen csökkenthet
ő
, így az energia abszorpció hamarabb elkezd
ő
dhet a crashbox szerkezet által. One of the most common collisions is the
head-on collision, which occurs mainly on
congested inner-city and access roads.
These are mostly low-speed collisions, but
can cause personal injuries to vehicle occupants that can lead to long-term health
damage, such as whiplash injuries. More
efficient impact energy absorption can
improve the safety of vehicle occupants.
This paper presents the design and application potential of an optimised multi-member crashbox for use in bumper systems and
underrun protection systems. The structure
is integrated with an absorber filler (e.g.
metal foam) and is suitable for deformation
transmission. Thanks to the multi-member
design, the peak crushing force typical of
conventional thin-walled structures can be
significantly reduced, allowing energy ab-
sorption to start sooner by the crashbox
structure.
- Title
- Alacsony ütközési sebességre optimalizált többtagú crashbox szerkezet
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-title-alternative
- Optimized multistage crashbox structure for low speed Collision
- Author
- Kertész, József
- Kovács, Tünde Kovács
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-date-issued
- 2024
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights-access
- Open access
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-identifier-issn
- 2676-9042
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-language
- hu
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-format-page
- 14 p.
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-subject-oszkar
- crashbox, lökhárító rendszer, fémhab, abszorpció, ütközésbiztonság, crashbox, bumper system, metal foam, crashworthiness
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-description-version
- Kiadói változat
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-other-containerTitle
- Biztonságtudományi Szemle
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-other-containerPeriodicalYear
- 2024
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-other-containerPeriodicalVolume
- 6. évf.
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-other-containerPeriodicalNumber
- 3. sz.
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type-type
- Tudományos cikk
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-subject-area
- Műszaki tudományok - multidiszciplináris műszaki tudományok
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publisher-university
- Óbudai Egyetem
- xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publisher-faculty
- Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar